Sănătatea mintală

                                                 

 

           Sănătatea mintală pe timp de pandemie 

 

În caz că te întrebi, nu ești singura persoană care se simte afectată:

 

  • de izolare, 
  • incertitudinea economică,
  • riscul de îmbolnăvire și
  • știrile generatoare de teamă!

 

Pandemia COVID-19 este extrem de stresantă pentru oameni. 

 

Teama și anxietatea față de ce s-ar putea întâmpla pot fi copleșitoare. Distanțarea socială îi face pe oameni să se simtă singuri, fapt care agravează stresul și anxietatea. 

 

Peste noapte, au apărut foarte multe schimbări în ceea ce privește modul în care îți trăiești viața. 

 

Am fost cuprinși de incertitudine, presiuni financiare și izolare socială. 

 

S-ar putea să îți faci griji că te vei îmbolnăvi, că există riscul să-ți pierzi slujba și să te simți neîncrezător(oare) în ceea ce privește viitorul. Acest articol te va învăța cum poți avea grijă de sănătatea ta psihică în această etapă de criză.

sănătatea mintală - denisa marchis psiholog

 

Cum arată realitatea psihică a oamenilor în această perioadă?

 

Cel mai probabil, în ultima perioadă te-ai confruntat cu următoarele situații (ca toți ceilalți dealtfel):

  • Îți este frică și ești îngrijorat cu privire la propria sănătate și a celor dragi, cu privire la situația financiară sau riscul de a-ți pierde locul de muncă 
  • Alimentația ta s-a schimbat (mănânci mai mult sau mai puțin, mai haotic, etc.)
  • Programul tău de somn s-a schimbat, îți este dificil să dormi sau să te trezești
  • Ai dificultăți de concentrare
  • Simți că s-au agravat unele probleme de sănătate fizică sau mintală
  • Consumi o cantitate mai mare de tutun, alcool sau alte substanțe

 

Te regăsești prin exemplele de mai sus? 

 

Fiecare individ a reacționat diferit la această situație stresantă, motiv pentru care este esențial să fii înțelegător, atât față de tine cât și față de cei apropiați ție. Este extrem de important să știi că Nu ești singurul care se confruntă cu astfel de probleme!

 

Persoanele care răspund mai puternic la stresul unei astfel de crize sunt:

  • Persoanele care prezintă un risc mai mare de îmbolnăvire (de exemplu, persoanele în vârstă și persoanele cu anumite afecțiuni medicale subiacente).
  • Copiii și adolescenții.
  • Persoane care au grijă de membrii familiei
  • Muncitorii din prima linie, precum furnizorii de servicii medicale sau cei din industria alimentară
  • Persoanele care au un istoric de probleme de sănătate mintală
  • Persoanele care consumă substanțe sau au o tulburare de consum de substanțe.
  • Oamenii care și-au pierdut locul de muncă
  • Persoanele cu dizabilități 
  • Oamenii care sunt social izolați de ceilalți

 

Cum ne afectează COVID-19 sănătatea mintală?

sănătatea mintală - psiholog psihoterapeut Denisa marchis

Tot mai mulți specialiști sunt de acord cu faptul că pandemia a fost asociată cu debutul sau agravarea problemelor de sănătate mintală, printre care:

 

  1. Depresia. Este posibil să-ți fi pierdut slujba, să ai probleme financiare și îți faci griji legat de riscul de îmbolnăvire. S-ar putea să te întristeze pierderea celor dragi, să simți frustrare din pricina izolării sociale. Izolarea și singurătatea pot declanșa sau alimenta depresia. 

 

  1. Anxietatea. Anxietatea apare adesea de braț cu depresia, ca și cum ar fi cele mai bune prietene. Toată frica și incertitudinea din jurul COVID-19  produc o cantitate enormă de îngrijorări. Acestea sunt normale în majoritatea cazurilor. Cu toate acestea, atunci când grijile tale scapă de sub control, provocă panică și anxietate. 

 

  1. Adoptăm modalități nesănătoase de a face față stresului. Plictiseala, singurătatea și stresul  te determină să bei prea mult, abuzezi de droguri sau să mănânci în exces fast-food în încercarea de a face față mai bine situațiilor cu care te confrunți. Deși acestea îți pot oferi un răgaz pe termen scurt, pe termen lung îți vor agrava problemele, afectându-ți atât sănătatea fizică cât și cea psihică.

 

  1. Crește nivelul de stres, uneori până la epuizare. Schimbările majore din viața ta, cum ar fi moartea unei persoane dragi, pierderea unui loc de muncă, diagnosticarea unei boli grave, dificultățile financiare sau conflictele în relații, pot produce niveluri copleșitoare de stres. Cu cât nivelul de stres este mai accentuat, cu atât ești mai vulnerabil în fața problemelor de sănătate mintală.

.

 

Ai grijă de sănătatea mintală!

 

Sănătatea mintală este crucială pentru bunăstarea generală, deoarece afectează modul  în care gândim, simțim și acționăm. 

 

Cum poti trece prin pandemie astfel încât să ieși cât mai puțin șifonat?

 

Este important să înveți câteva strategii de auto-îngrijire care te vor ajuta să faci mai bine față tuturor schimbărilor. 

 

  • Dormi suficient. Du-te la culcare și trezește-te la aproximativ aceeași oră în fiecare zi. Păstrează-ți programul obișnuit de somn chiar dacă stai acasă.

 

  • Fă sport regulat. Activitatea fizică  reduce anxietatea și îți îmbunătățește dispoziția. 

 

  • Mănâncă sănătos. Adoptă o dietă echilibrată. Evită mâncărurile de tip junk food și cele care conțin zahăr rafinat și limitează cantitatea de cofeină consumată.  Acestea pot agrava stresul și anxietatea.

 

  • Evită tutunul, alcoolul și/sau drogurile. Dacă ești fumător, prezinți deja un risc ridicat de boli pulmonare. Deoarece COVID-19 afectează plămânii, riscul tău crește și mai mult. Folosirea alcoolului sau a drogurilor îți agravează și mai mult problemele. Evită să iei medicamente cu excepția cazului în care medicul ți le-a prescris.

 

  • Limitează timpul pe care îl petreci în fața ecranelor. Opriți dispozitivele electronice pentru o anumită perioadă de timp în fiecare zi, inclusiv cu 30 de minute înainte de culcare. Știrile constante despre COVID-19 pot spori temerile cu privire la boală. Limitați rețelele sociale care vă pot expune la zvonuri și informații false.

 

 

  • Relaxează-te și alocă-ți timp pentru activitățile care îți plac. Chiar și câteva minute de liniște pot fi revigorante și te pot ajuta pentru a-ți liniști mintea și reduce anxietatea. Practică tehnici de respirație profundă sau meditație. Bucură-te de o baie fierbinte, ascultă muzică sau citește o carte care îți place. 

 

 

  • Concentrează-te pe gândurile pozitive. Alege să te concentrezi pe lucrurile pozitive din viața ta. Începe fiecare zi enumerând lucrurile pentru care ești recunoscător(oare). 

 

 

  • Stabilește-ți prioritățile. Stabilește obiective rezonabile în fiecare zi și descrie pașii pe care îi poți face pentru a atinge aceste obiective. Acordă-ți recompense pentru fiecare pas făcut în direcția corectă, oricât de mic ar fi. 

 

 

Recuperarea post COVID-19

 

Precum majoritatea oamenilor care au trecut prin această experiență, dacă ai fost expus(ă) la  COVID-19, cel mai probabil te confrunți cu următoarele:

 

  • Îți este frică și ești îngrijorat(ă) cu privire la propria sănătate și a celor dragi.
  • Experiența de a avea COVID-19 și de a te monitoriza sau de a fi monitorizat de alții te-a stresat foarte tare.
  • Ești trist(ă), furios(oasă) sau frustrat(ă), deoarece prietenii sau cei dragi se tem că vor lua virusul de la tine.
  • Te simți vinovat(ă) deoarece în perioada de carantină nu ai putut să-ți îndeplinești sarcinile de muncă sau atribuțiile părintești
  • Te îngrozește posibilitatea de a te reinfecta

 

Toată lumea reacționează diferit la situațiile dificile și este normal să simțiți stresul și îngrijorarea în timpul unei astfel de crize. Provocările zilnice multiple date de pandemia COVID-19 te pot împinge dincolo de capacitatea ta de a face față.

 

În această perioadă, riscul ca sănătatea mintală să se degradeze este foarte mare! În ciuda eforturilor pe care le depui, te poți simți neputincios(oasă), trist(ă), iritabil(ă), fără speranță. De asemenea, este posibil să ai probleme de concentrare asupra sarcinilor zilnice, să te confrunți cu schimbări ale poftei de mâncare sau să ai dificultăți de somn.

 

Dacă aceste  simptome durează câteva zile la rând și îți provoacă probleme în viața ta de zi cu zi, este timpul să ceri ajutor!

 

Speranța că problemele de sănătate mintală, cum ar fi anxietatea sau depresia, vor dispărea de la sine agravează simptomele în majoritatea situațiilor. Fii sincer(ă) cu tine și cere ajutor atunci când ai nevoie!

 

Cum mă poate ajuta un profesionist în domeniul sănătății mintale?

 

Atunci când simți că problemele cu care te confrunți te depășesc, este esențial să soliciți ajutorul unui specialist în domeniul sănătății mintale.

 

Fie că ședințele se vor desfășura online sau în locația fizică, un psiholog te poate ajuta să:

  • Îți conturezi o imagine clară cu privire la sănătatea ta mintală (prin intermediul unei evaluări mai amănunțite)
  • Elimini simptomele de depresie, anxietate și problemele legate de consumul de substanțe
  • Înveți să controlezi stresul asociat traumei sau problemelor cotidiene în mod corespunzător
  • Identifici resursele sociale și motivaționale  
  • Ai grijă de sănătatea ta emoțională. Acest lucru te va ajuta să gândești mai clar și să reacționezi corespunzător cu situațiile actuale astfel încât să te protejezi pe tine și pe familia ta.
  • Înveți să te relaxezi și să fii o persoană mai fericită, recunoscătoare
  • Strategii eficiente pentru a-ți menține sănătatea mintală chiar și în situațiile de criză

 

 

Nu trebuie să suferi în tăcere! Fă din sănătatea ta mintală o prioritate!

 

Acum Denisa Marchiș te așteaptă  în locația de pe str. Oltului nr. 47, Cluj-Napoca sau online!

chiromedica-psiholog-denisa-marchis-

 

Programează acum o întâlnire cu ea!

 

Folosește formularul de mai jos!

 

Sună la 0771024163 pentru o programare !

 

Te așteptăm cu drag la CHIROMEDICA Health & Wellness Center dacă vrei ca Denisa Marchiș să te învețe cum să-ți gestionezi cât mai bine și mai corect furia!

Grija noastră este sănătatea dumneavoastră!

PROGRAMEAZĂ O CONSULTAȚIE

Chiromedica - Health & Wellness Center

Str. Oltului Nr. 47
400600 Cluj-Napoca
Romania
Phone: 0770296601
Secondary phone: 0771024163
Orar de functionare:

luni 
marți 
miercuri 
joi 
vineri 
Write a comment:

*

Your email address will not be published.

2018 © Copyright - CHIROMEDICA - Health & Wellness Center

Digital Marketing by onedigital

error: Content is protected !!